maandag 20 mei 2013

Naar de glasbak?

Nou, wacht daar maar even mee. Flessen & potten zijn zo handig om te recyclen. Eigenlijk heet dat upcyclen. Recyclen is iets wanneer een product terug wordt gebracht naar de grondstof waarvan het is gemaakt. Van die grondstof wordt weer iets nieuws gemaakt. Bij upcycling wordt er een nieuwe of andere waarde toegevoegd aan datgene wat je anders weg zou gooien. Er zijn zoveel mooie en handige ideeën om een glazen fles of pot te upcyclen. Hierbij een paar ideeën zoals ik de flessen & potten momenteel upcycle. Er zijn veel meer mogelijkheden. Echt!



Gisteren hadden wij een gezellig familiediner. Helaas niet buiten dit jaar. Daarom heb ik de bloemen uit de tuin naar binnen gehaald. Het huis en de dinertafel zien er meteen anders uit. Helaas heb ik gisteren geen foto's gemaakt van de tafel. Dus een dagje fotoshoot.


De mooiste wijnflessen bewaar ik en gebruik ik daarna als waterflessen bij een borrel of diner. Afhankelijk welk servies er gebruikt wordt, komen de blauwe of witte flessen op tafel. Het kleine blauwe flesje nam onze oudste een paar jaar geleden mee uit Spanje. Hij heeft netjes gevraagd aan de ober of hij dat flesje mee mocht nemen. "Dit vind mijn moeder leuk", heeft hij gezegd. Schattig souvenir.
   

Als kind gebruikte ik al glazen potjes voor kaarsen maken. Nu heb ik er weer een paar gemaakt in de ijdele hoop buiten te kunnen genieten van een "zomeravondje". Grappig om tijdens een buitenfeest de tuin aan te kleden of om zomaar cadeau te geven. Eventueel een lint erom en klaar. Eenvoud, houd ik van. Ik heb allerlei potjes gebruikt. En diverse kleuren kaars natuurlijk. Het handige van deze kaars is dat ie niet uitwaait.

Leuk om even te vertellen. Het kaartje van Rick de Kikker kreeg ik toegestuurd van mijn Opoe. Dat was in 1969. Geweldig hè, dat ik die nog heb. Ik heb op zolder een grote doos vol met schoolagenda's, kaarten, foto's & verhaaltjes van eerder. Op dit moment past de kleur van dit kaartje zo goed bij alle andere accessoires, de reden dat ik deze kaart even uit de "doos" heb gehaald.


Crodino flesjes en een Heinz flesje. Flesjes met een mooie vorm. Vind ik. Hier in gebruik als olielampje. Simpel met lont en een oude niet meer te gebruiken schroef. Of een glazen potje met grootmoederskant. Dat geeft echt een heel warm effect. Dit kant komt echt uit de kast van mijn Oma. Zo blij dat ik een moeder heb en die ook nog eens van alles bewaard. Meestal krijg ik wat mee naar huis als ik bij mijn ouders ben geweest.

Ook als cadeauverpakking zijn potten grappig te gebruiken. Hier met eigen gebakken koekjes. Onlangs een klein cadeautje verpakt in een grote glazen pot met een foto van de jarige. De glazen pot niet met lint versierd maar met een stoer touw en een houten hanger.


In de Schuur vandaag ook een paar foto's geschoten. Daar maak ik namelijk veel en dankbaar gebruik van glazen potten. Voor mijn knopen & kralen. Pak je meteen de goede kleur. Super handig toch.



Deze twee potjes stonden al in huis bij het krijtbord van de kinderen. Nu staan ze in mijn Schuur op de plank. Nog steeds met krijtjes. Wat ik hiervoor al schreef, zoiets heb ik dus als cadeauverpakking gebruikt.


En als ik een meubel onderhanden heb, haal ik die als het enigszins kan helemaal uit elkaar. Om de schroeven, beslag en sleutel bij elkaar te houden gebruik ik ook glazen potjes. Zo raak ik niets kwijt en dat is voor iemand die graag hergebruikt heel fijn.

Hmm... nu zie ik dat ik het bureautje van Sophie nog moet afmaken. Het bureautje staat al in haar kamer. Eén plankje en het deurtje moeten nog worden voorzien van een tweede laagje verf.

~XG~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten